tiistai 29. tammikuuta 2013

Mun piti tulla kertomaan teille jo viikonloppuna, mutta en oikeen kehdannut, uskaltanut ja halunnut.

Yks ilta viimeviikolla oli ihan kauhea olo. Ei sinällään mitään uutta ja kummallista, pahoja oloja nyt on ollut aiemminkin. Mutta, olin syönyt kai paljon ja tunsin itseni yhtäkkiä isoksi, läskiksi. Itseasiassa olin ehkä syönyt paljon koska teki mieli oksentaa. Ei, en tehnyt sitä.

Seuraavana aamuna kävin vaa'alla, painoin mielestäni liikaa. Varmaan siksi että olen tottunut olemaan pieni, laiha ja pidän siitä. En aio aloittaa mitään laihdutusta tai aloittaa mitään oireilua. Oon kuitenkin havainnut syömisessäni joitain muutoksia, esimerkiksi koulussa syön harvemmin ja vähemmän.

En kai ole sairastumassa pikkuhiljaa? EI! En halua, en anna sen tapahtua. Mutta mitä jos syömishäiriö saa vaivihkaa otteen musta, ja en edes tajua sitä?

Se siitä selkeästä ja fiksusta kirjoittamisesta kun jotkut ovat sitä kehuneet... Oli mulla oikeastaan kyllä yksi toinenkin asia mistä halusin kirjoittaa.

Eilen illalla Riisin kanssa puhuessa tuli ihan mieletön ikävä sitä, muistin kaikki sen parhaat puolet ja söpöt asiat yhdessä rysäyksessä. Itkin ikävääni ja katsoin televisiosarjaa siihen asti kunnes nukahdin.

Tänään, aika äskettäin, puhuin taas Riisin kanssa ja sillä oli ilmeisen huono olla. Mulle tuli ihan kamala olo kun en osannut sanoa oikeastaan mitään järkevää tai auttaa mitenkään. Riisi sanoi tuntevansa olonsa yksinäiseksi, mä en oikeen pysty ymmärtämään sitä koska ainakin mun käsityksen mukaan se pitää paljon yhteyttä ihmisiin ja näkeekin ihmisiä nykyään paljon, käy keikoilla ja sellasta. Oon koittanut sanoa sille ja aina muistutankin siitä että mulle voi puhua ihan koska vaan ihan mistä vaan, en tiedä mitä muuta voisin tehdä.

Sitten tuli puhe taas tästä ihmissuhdejutusta. Kerjäsin vaan lisää "kerro miks tuntuu siltä?", "miks?", "tee näin ja näin ja näin" vaikka tiesin että mulle tulee mielettömän paha olla. En osaa olla kuuntelematta, auttamatta ja välittämättä. Puhuttiin ja puitiin tota sen ihmissuhdejuttua, miten Riisi ei kehtaa sanoa sille pojalle että haluaa olla pelkkä ystävä vaikka pitääkin sitä kivana. Tuli ihan sellanen olo että niin, mitä oikeen on tapahtunut? Eihän se mulle kuulu, mutta tuntuu pahalle. Riisi panikoi myös sitä että miten voisi sanoa sen, tekstiviestillä ei kuulemma uskalla koska siihen voi vastata heti.

Tuntui todella pahalle, vähään aikaan ei ole tehnyt mieli tupakkaa tai alkoholia mutta nyt teki (koska nehän ovat ratkaisu pahaan oloon). Suututti hieman ja totesin aika tylysti ja tyhmästi että kerran kihlatun voi jättää tekstiviestillä niin ei pitäisi olla kovin hankala kertoa tuollaistakaan asiaa tekstiviestillä.

Vaikka koitan uskotella teille ja ittelleni että olisin päässyt Riisistä yli, niin asia ei kyllä selvästikkään ole niin.

13 kommenttia:

  1. oi kiitoskiitos ihana <3 :3 ja oon yrittänyt tukea kultaa sen lähdössä koska pejaatteessa sit saisin kaiken valvonnan pois elämästäni ja voisin taas tehdä mitä huvittaa... tyhmää, tiedän, mutta niin olis kuitenkin ihan hyvä :) ja jos ees viel harkitset oksentamista saat multa tunnin virtuaalisesti turpaan, lupaan sen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei okei, en harkitse oksentamista. Koitan. En haluis mielellään tuntia turpaan D:

      Poista
  2. Niin ei se kai kun järjellä ajattelee.. ;c mut hei ei hätää, mä oon ihan fine :) ❤❤

    VastaaPoista
  3. Voi ei...tuossa on jo todella paljon huolestuttavia merkkejä ja siis..toivottavasti olet käynyt kahvihetkessä tai jotain! Puhumassa jossakin missä ymmärretään/saa apua, koska sä et saa päästää helvettiä irti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojaaa nojaaa, itse en ole ihan niin kamalan huolissani. Vähän kauhuissani vaan. Kriiseilyt loppui ja kahvihetkissäkään en ole kerinnyt käydä koulukiireiden takia D: Ensviikolla aattelin kuitenkin mennä taas, ja toivottavasti säkin olisit siellä ;)

      Poista
    2. Enköhän mä ole ;) Mäkään en ole siis siellä käynyt...

      Poista
  4. Kiitos <3 kullallakaan ei oo kyllä ollut helppoa koska mun kulissit sortuu päivä päivältä enemmän... Jos täst nyt lähettäis parempaan suuntaa pikkuhiljaa :s

    VastaaPoista
  5. Nyt sun pitää tehä tälle stoppi alkuunsa. Nyt sul on oikeestikkin viimiset hetket tuhota se, ennen kuin se pääsee kunnolla syntymään. Heitä vaaka pois, tai ole kuitenkin käymättä siellä. Unohda se asia. Samoin kalorit ja kaikki se.

    Tää myös kuulostaa rumalta, mutta lopeta sh-blogien lukeminen (jos sellasia luet) sillä mä oon huomannut sen kuinka se vääristää koko ajattelutavan ja tekee epänormaaleista asioista normaaleja. Samoin sh ihmisten kanssa oleilu. Yritä palata normaaliin maailmaan ja siihen että syöt kun on nälkä sitä mitä haluat syödä.

    Vaikka kuinka pahalta tuntuisi niin lopeta ruuan ajattelu. Ei ruokapäiväkirjoja ei mitään. Täyden vatsan inhottavuudelle ei voi tehdä mitään (se ahdistaa vieläkin), mutta helpointa on se että syö sitten useasti mutta vähemmän ja oikeasti täyttävää ruokaa. Se vaatii työtä mutta lopeta sen ajattelu, vähitellen silloin alkaa päästä normaaliksi.

    Anteeksi saarna. Mä olen oikeasti huolissani susta.

    Mutta mikään noista vinkeistä ei auta josset halua saada sitä voitettua. "Nautitko" sä vielä/jo asiasta vai ahdistutko? Jos sä olet anan kanssa kuherruskuukaudella niin toivon että sä pääset sen yli mahdollisimman nopeasti jos et niin nyt sun on pakko lopettaa koska muuten sä rakastut siihen etkä oikeasti edes halua luopua siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo en ole käynyt vaa'alla sen yhden kerran jälkeen. Ja hyvin on onneksi "piilossa" niin että ei osu silmään usein. Kaloreita en oikeastaan ole koskaan edes miettinyt, paitsi Riisin kannalta silloin kun oltiin yhdessä, joten niitä ei tartte edes unohtaa.

      Eikä kuulosta mitenkään rumalta. Karsinkin itseasiassa tuossa jokunen viikko sitten pois kaikki sh-blogit jotka oli vain jotain perus-mättöä ja sellaista että niiden kirjoittajista ei ollut muodostunut jollain tapaa tärkeitä, muutama blogi jäi vielä juurikin siksi että kirjoittajista on muodostunut tärkeitä niin että niistä välittää.

      Ihmisetkin on vähän vaikeita, tutustuin juuri yhteen mukavaan tyyppiin jolla on sh-oireilua, hui :O Mutta olemassaolevien lisäksi ei uusia, ei ainakaan vahvasti ja paljon oireilevia...

      Ruokapäiväkirjaa en ole koskaan pitänyt, enkä alakkaan.

      Sinällään mulla on hyvät lähtökohdat, koska tiedän mitä kuherruskuukausi anan kanssa tuo tullessaan, tiedän noin periaatteessa ainakin miten sitä vastaan voi tapella jne jne jne. En todellakaan aio antaa syömishäiriölle otetta mussa.

      Ps. kiitos saarnasta, ja ihana kuulla että olet huolissas vaikka et edes tunne (kai?) mua.

      Poista
  6. Mä uskon että sä et sairastu. Vaaditaan vaan vähän sisua, ja musta tuntuu, että sussa on paljon piilevää sisua ja päättäväisyyttä. Joku päivä vaan päätät, että tällä viikolla sä syöt vähän enemmän kuin viime viikolla. Aloitat pienestä. Etenet hitaasti ja lisäät ruoan määrää. Oma päättäväisyys tekee oikeasti ihmeitä. Muutos lähtee itsestä jne ja kaikki ne perinteiset kliseet. Aiemmin olisin itsekin tuhahtanut... Olenhan unelmoinut jumalaisesta kropasta jo vaikka kuinka kauan. Kesti vain tajuttoman pitkään tajuta, että jonkin on pakko muuttua sen saavuttaakseni, eikä pelkkä toive riitä. Asiaa kypsyteltyäni ja vielä uuden vuoden ahmittuani tein siis täyskäännöksen, ja aloitin treenaamaan ja syömään terveellisesti. Pienin askelin tosin. Tulokset ovat jo havaittavissa, ja olen älyttömän ylpeä itsestäni - olen tehnyt treenaamisesta rutiinia. Se on vain tehtävä, vaikka kuinka inhottaisi. Miksei samaa voisi tehdä syömiselle? Tehdä siitä rutiinia. Jos kalorit ovat ns. hyviä ja ruoan ravintoarvot kohdillaan, ei edes tarvitse pelätä, että syö liikaa. On vain etsittävä ne ruuat, jotka ovat terveellisiä ja joista tykkää.

    Ehkä sinun pitäisikin mennä terapeutin sijasta ravitsemusneuvojalle? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja uskosta <3

      En näe sinällään syömisessäni mitään sellaista ongelmaa että olisi tarvetta ravitsemusneuvojalle, pitäisi vaan syödä säännöllisemmin (ollut mun ongelma aina, en osaa syödä säännöllisesti) ja usein määrältään vähän enemmän.

      Poista
  7. toivon ettet sairastu, sussa on tahto elää tervettä elämää, et halua sairastua, meissä muissa elää vain tahto olla maailman pienin, se on vissi ero,,.. mun mielestä,,..
    eikä ole niin helppo päästä rakastetusta yli, neljä kuukautta siitä et pulu jätti mut ja rakastan sitä vieläkin maailman eniten vaikka ei olla edes pidetty yhteyttä sen jälkeen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos toivosta, mukava lukea tälläsiä kommentteja. Tulee ainakin vähän parempi mieli <3

      Voimia ja jaksamista sulle kirsi, en tiedä oonko koskaan kommentoinut sulle mutta oot tullut tärkeäksi blogisi välityksellä

      Poista

Jos tunnistat mut tai jonkun näistä teksteistä: olet tervetullut kommentoija, mutta pidä tunnistus omana tietonasi.